3 porträtt från 2010

Shakira var verkligen ett h*lvete att göra färdig; blev klar med "grundteckningen" relativt snabbt, men insåg i efterhand att jag störde mig för mycket på munnen. Så suddade ut och gjorde om. Vilket ledde till att pappret luddades, och bitar till och med föll av. ÅNGEST. Var verkligen knepigt att försöka rätta till, då man inte kan göra linjer lika skarpa när pappret är i det skicket. Men detta är i alla fall resultatet, och här kan ni se hur det hela gick till :D


Det var bra mycket lättsammare att teckna denne vackre kille (älskar ögonen, uttrycket i dem...). Fick lov att använda personen i frågas självporträtt som referensbild, och försökte framförallt arbeta med kontraster för att få fram det mörka och sorgsna i blicken.



Shaghayegh Claudia Lynx. Persisk skönhet. Ville även här arbeta med kontraster för att försöka framhäva hennes ljusa ögonfärg, men är inte vidare nöjd med resultatet. Blev misslyckat vid skuggningen kring ögonen då jag bearbetade pappret för mycket och ytan förstördes! Lite som med Shakira-bilden, fast inte lika omfattande :P Gjorde en video även av detta porträtt som finns att se här.



Shakira-porträttet ville jag ge en mjuk framtoning, medan de två andra var tänkta skulle ha skarpare kontraster. Dessvärre ser porträtten inte likadana ut när man skannat in dem som de gör i verkligheten - det svarta blir mer grått och glansigt. Vid senare tillfälle tänkte jag lägga in ett vanligt foto så man kan jämföra, men kommer ändå använda mig av skannern i fortsättningen då detaljerna blir skarpare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0