Om musik

Musik är väldigt viktigt för många människor, av olika anledningar som jag inte tänker gå in på. Själv lyssnar jag på lite vad som helst (precis som de flesta brukar säga...) - allt från israelisk trance och Eminem till Rammstein och andinsk folkmusik. Jag är VÄLDIGT förtjust i just att upptäcka och lyssna på annorlunda musik från hela världen, och då i synnerhet från Latinamerika och Medelhavsvärlden/Mellanöstern/Nordafrika. Vilket nog kommer att framgå tydligare med tiden i denna blogg.

Dels är det kul att höra musik som är totalt okänd här, dels uppskattar jag den typ av rytm och det traditionella stuk som normalt finns bevarat i bl a orientaliska låtar (även om den moderna musiken ofta är influerad av det västerländska). Gillar även energin och rytmen i en stor del av latinovärldens musik, och att den följs av ett vackert språk som spanska är ju mer än trevligt! Det är kul med låtar på andra språk än engelska - dels kan det vara rent behagligt att lyssna på (läs: spanska, italienska, persiska etc.) dels kan det passa oerhört bra ihop med musikstilen (läs: metal och tyska). Visst, det är tråkigt att inte förstå vad som sägs och gå miste om innehållet, men å andra sidan skulle man gå miste om så mycket mer om man valde att enbart lyssna på musik vars språk man behärskar!

Det utbud av underbar musik från de delar av världen jag nämnt är oerhört rikt, och det är väldigt tråkigt att så många inte känner till eller ens intresseras av att lyssna på den. Så av just denna anledning har jag bestämt att jag ska blogga om musik jag upptäcker, älskar och vill sprida! Håll till godo :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0