Raï

Jag lyssnar på musik från lite överallt, och en del av det jag gillar mest kommer från Maghreb, Nordafrika! Ursprungligen var raï en folklig musik som uppstod i Algeriet, med rötter ur en rad olika musikaliska traditioner (beduinmusik blandad med arabiska, afrikanska, spanska och franska stilar). I dag har genren delats och utvecklats i olika riktningar, och en populär variant innehåller mer västerländska element och påminner om ett slags arabisk hiphop (ofta på franska).

Jag gillar såväl de traditionella som de moderna varianterna och tänkte här ge tips på ett par låtar jag tror många skulle uppskatta! Några av de absolut största namnen av i dag är Cheb Mami, Cheb Khaled och Rachid Taha - samtliga från just Algeriet. Om man vill hitta mer "raï-hiphop" rekommenderar jag verkligen de så kallade Raï'n'B-skivorna (rent guld) och att man söker efter urban raï. Finns så mycket underbar musik som tyvärr inte allt för många har upptäckt...


Rohff ft. Mohamed Lamine & Chebba Maria - Mon bled


Rachid Taha - Ya Rayah. Älskar den tunga rytmen och energin, och
här kan man lätt urskilja de andalusiska element som kan ingå i raï


Cheb Mami ft. K-Maro - Nos Couleurs


Magic System ft. Khaled - Même Pas Fatigué !!! Raï-musik blandad med
en afrikansk stil kallad zouglou. Glad musik och musikvideo, haha :D


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0