Konstfullt

Är inte alls insatt i ämnet konst; har aldrig studerat det mer än lite sporadiskt ur en historievinkling begränsad till antiken, och är nog mer bekant med konstnärer från Deviantart än från böcker om konsthistoria... Men trots detta uppskattar jag naturligtvis konst (särskilt från antiken och renässansen) och av senare konstgenrer föredrar jag impressionism och diverse varianter av denna. Även romanticism och en del realism, men då jag inte är vidare bekant med begrepp och benämningar - eller vad dessa innefattar - så tänkte jag istället lägga upp exempel på målningar som verkligen tilltalar mig... En favoritkonstnär är Ivan Aivazovsky; jag ÄLSKAR hans havsmålningar (kanske för att jag själv har någon sorts havsfetish.. haha) 

Van Gogh

Aivazovsky

?

Monet

Aivazovsky

Monet


Framgår kanske att jag föredrar målningar där konstnären arbetat med färger, ljus och en särskild känsla - det vill säga, raka motsatsen till det jag själv tecknar! Är något av en perfektionist och försöker återskapa realistiska porträtt som tyvärr är intetsägande och tråkiga... Men uppskattar ovanstående och liknande mycket mer, och det spelar mindre roll om målningen i fråga är helt naturtrogen eller ej - så länge det inte är något vidrigt à la cubism och dylikt.

Kommentarer
Postat av: Anton Ågevall

Stilig blogg du har! - Intressant också! Aivazovskys målning näst längst ner är sjukt underbar! Man blir på riktigt bländad. Kul att man kunde se mera teckningar och porträtt gjorda av dig här. (hittade hit via din youtube) / Anton

2012-01-02 @ 19:20:34
Postat av: ebba

Haha tack så mycket! :D

Jo, men den är bara en av många otroligt fina målningar han har gjort! Är du bekant med fler av hans verk?

Kul att du hittade hit, då har jag cirka 3 läsare... inklusive mig själv :P

2012-01-03 @ 19:43:48
Postat av: Anton

Hej igen, en vecka senare. Han är säkert superkänd och så, men jag måste ha missat honom. Googlade hans namn och kände igen några. Nog sett dem i någon av syrrans konstböcker. En grovmiss av mig :) Haha

2012-01-10 @ 21:51:52
Postat av: ebba

Haha! Verkligen inte något jag skulle räkna som grovmiss.. Dessutom kände du ju igen några målningar, så du var ju bekant med honom omedvetet ;) jag är själv sämst på namn och stilar osv, som jag skrev i inlägget :<

2012-01-11 @ 13:38:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0